Yaz aylarının gelmesiyle turizm sektöründe hareketlilik başladı.
Ramazan Bayramı öncesi, özellikle Ege ve Akdeniz sahillerindeki oteller yeni sezon hazırlıklarını tamamladı. 23 Nisan tatili ile sezona start verecek turizm sektörü, Rusya-Ukrayna savaşının etkisiyle ise otellerde geçmiş yıllara oranla daha az doluluk bekliyor. Bayram rezervasyonlarının önceki yıllara göre biraz geç başladığını açıklayan Çeşme Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) Başkanı Yakup Demir, bu hafta rezervasyonlar için yoğun bir telefon grafiğinin başladığını söyledi. Artan maliyetlerden dolayı otelcilerin kafasının karışık olduğunu belirten Demir, "Yüzde 35 seviyesinde olan personel gideri yüzde 40'lara çıkmış durumda. Enerji gideri yüzde 2 iken, yüzde 10'u geçti. Yüzde 7'yi geçmeyen gıda giderleri, yüzde 20-23'lere ulaştı. Maliyetlerle gelirler arasında bir dengesizlik var onu oturtmaya çalışıyoruz" dedi. TURKODER Başkanı Ertan Ustaoğlu ise, gecelik fiyatların otel niteliğine göre iki kişilik oda 900 TL ile 2 bin TL arasında değiştiğini bu rakamların temmuz, ağustos aylarında değişebileceğini söyledi.
Pandemi nedeniyle yaklaşık iki yıldır toparlanmayı bekleyen turizm sektörünün Rusya-Ukrayna savaşı sebebiyle bu yıl da derinden etkilenebileceği belirtildi. 2022 yazına hazırlanan turizm sektörü şimdi de, artan maliyet, güvenlik, Covid-19 ve savaşın belirsizliğiyle mücadele ediyor.
Yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını nedeniyle 2020 yılını buruk geçiren turizmciler, 2021 yılında yasakların gevşetilmesiyle daha iyi bir sezon geçirdi. Bu kapsamda, Türkiye'ye 2021'de gelen turist sayısı pandeminin ilk yılına göre, yüzde 88,08 artışla toplamda 30 milyon 38 bin 961 kişi oldu. Turizm geliri ise yüzde 103,02 artışla toplam 24 milyar 482 milyon 332 bin dolara çıktı.
2021 Ocak–Aralık döneminde en çok ziyaretçi gönderen ülke sıralamasında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 120,52 artış ile Rusya Federasyonu 4 milyon 694 bin 422 kişi ile ilk sırada yer alırken, 3 milyon 85 bin 215 kişi ile Almanya ikinci, 2 milyon 60 bin 8 kişi ile Ukrayna üçüncü sırada yer aldı.
Bu yıl ise, Rusya-Ukrayna savaşının başlaması turizmde plan ve hedeflerin değişmesine sebep oldu. 23 Nisan tatili ile birlikte sezonu açmaya hazırlanan işletmeler, Ramazan Bayramı'nı da fırsata çevirmek için aralıksız çalışıyor.
'BAYRAM REZERVASYONLARI GEÇ BAŞLADI'
Türkiye'nin en önemli tatil yerlerinden biri olan İzmir Çeşme'de, bayram hareketliliği başladı. Beş yıldızlı otellerin yanı sıra butik otellerin de Ramazan Bayramı öncesi hazırlıklarını sürdürdüğünü kaydeden Çeşme Turistik Otelciler Birliği (ÇEŞTOB) Başkanı Yakup Demir, önümüzdeki haftadan itibaren rezervasyonların artmasını ve güzel bir Ramazan Bayramı doluluğu beklediklerini söyledi.
Habertürk'e yaptığı açıklamada, önceki yıllarda daha erken başlayan bayram rezervasyonlarının bu yıl biraz geç başladığını söyleyen Demir, "Bu hafta rezervasyonlar için yoğun bir telefon trafiği başladı. Çeşme'deki otellerin neredeyse yüzde 90'ı bayrama açılıyor. Hazırlıklar devam ediyor, oteller tüm açılış tarihlerini bayrama entegre etmiş durumda. Belirsizlikler nedeniyle rezervasyonlar biraz son dakikaya kaldı. Şu an yüzde 80-90 doluluk göremiyoruz ama bu haftaki gibi yoğun geçerse, o rakamlara doğru gidişimiz var" diye konuştu.
'MALİYETLER VE GELİRLER ARASINDAKİ DENGESİZLİĞİ OTURTMAYA ÇALIŞIYORUZ'
Turizmcilerin fiyatlandırmada Euro'yu takip ettiğini ifade eden ÇEŞTOB Başkanı Demir, "Euro'ya entegre bir fiyat çalışması yapıldı. Fakat bu fiyatlar, 30 Nisan'a kadar erken rezervasyon yapılması halinde yüzde 30'lara varan bir indirim yapılıyor. Otel fiyatları, diğer ürünlere yapılan fiyatlandırmanın çok altında şu anda. Artan maliyetlerden dolayı otelcilerin kafası karışık. Sürekli değişen fiyatlarla ilgili piyasayı takip ediyorlar. 2-3 yıl önceye kadar en büyük giderimiz personel gideriydi. Yüzde 35 seviyesinde olan personel gideri yüzde 40'lara çıkmış durumda. Enerji gideri yüzde 2 iken, yüzde 10'u geçti. Yüzde 7'yi geçmeyen gıda giderleri, yüzde 20-23'lere ulaştı. Maliyetlerle gelirler arasında bir dengesizlik var onu oturtmaya çalışıyoruz" ifadelerini kullandı.
Çeşme bölgesindeki ciroları ve kârlılıkları Marmara Bölgesi'nin artırdığını bildiren Demir,
dolayısıyla bu bölgeden gelenlerin beklentisine yönelik yatırımlar yapıldığını belirtti. Demir, bu yıl gecelik en ucuz otel fiyatının 1000 TL'nin altında olmayacağının da altını çizdi.
'RUSYA-UKRAYNA SAVAŞI TURİZMİ OLUMSUZ ETKİLEDİ'
Ramazan Bayramı tatili ile birlikte Antalya'da başlayacak turizm sezonu öncesi iç pazarın oldukça hareketli olacağını kaydeden Alanya Turistik İşletmeciler Derneği (ALTİD) Başkanı Burhan Sili de, Rusya-Ukrayna savaşının Alanya-Antalya turizmini olumsuz etkilediğini, bu pazarlardaki açığı Avrupalı turist ile telafi etmeyi planladıklarını belirtti.
Alanya ve Antalya bölgesinde tesislerin Nisan ayı itibariyle açılmaya başladığını söyleyen ALTİD Başkanı Burhan Sili, "Başta Avrupalı turist olmak üzere Rusya'dan da tek tük gelenler oluyor. Doluluklar çok yüksek düzeyde değil. Bayram tatili itibariyle iç pazarın da devreye girmesiyle biraz daha hareketlenecektir. Bu sezonu çok iyi beklememize rağmen Rusya-Ukrayna savaşı planlarımızı ve beklentilerimizi değiştirmemize neden oldu. Yeniden pozisyon alma durumunda kaldık" dedi
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.