Otomobil piyasasında geçmişi 20 yılı aşan uygulama, geri mi dönüyor? Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu açıkladı.
TESK Genel Başkanı Bendevi Palandöken, yeni araç alımlarında hurda teşviki talep edilmesini yeniden gündeme taşıdı. Palandöken, “Enflasyonist ortamda hurda araçların ekonomiye kazandırılması hem ekonomiyi canlandıracak hem de büyük bir girdi sağlayacak” dedi.
“HURDA TEŞVİK YASASI ÇIKMALI”
Teşvikin aracını yenilemek isteyen, hurda ithalatı yapan esnaf ve birçok meslek dalına da yarar sağlayacağını belirten Palandöken “Devletimiz de bundan bir kayıp yaşamadan yüksek miktarda gelir elde edecek. Bununla ilgili çalışmaların neticelenmesinde geç kalınsa da zaman kaybedilmeden bir an önce hurda teşvik yasası çıkmalı” şeklinde konuştu.
“ESKİ TEKNOLOJİ ARAÇLARIN HEPSİ HURDAYA ÇIKTI”
Palandöken, "Ülkemizde 28 milyon 750 bine yakın araç var. Bunların ortalama yaşı TÜİK verilerine göre 14.5'in üzerinde. Bu araçlar artık ekonomik ömürlerini doldurmuş durumda. Mal sahiplerinin ellerinde ekonomik olarak kazancı olmayan, çevreye ve doğaya zararlı hale gelmiş, yakıt israfı da çok büyük olan eski teknoloji olan araçların hepsi hurdaya çıkmış vaziyette. Hızlı bir şekilde sorunun çözümü için araçların yaşlarına yönelik bir teşvik programı yeniden uygulanmalı” dedi.
İKİNCİ TEŞVİKTE MOTORLU ARAÇ TÜRÜ SINIRLANDIRILDI
TÜİK verilerine göre, trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı Temmuz 2024 itibarıyla 30 milyon 261 bine ulaştı. Bu rakamın sadece yüzde 13.6'sını ticari araçlar oluşturdu.
Türkiye'de ilk defa 2003 yılında uygulanan hurda teşviki politikası, yıllar içinde şekil değiştirerek farklı aralıklarla uygulanmaya devam etti. Otomobiller için ilk hurda teşviki 12 Ağustos 2003 ile 31 Aralık 2004 tarihleri arasında uygulandı.
İlk hurda teşviki, hem belirli bir yaşın üzerindeki araçların piyasadan çekilmesine hem de otomotiv sektöründeki satışların artmasına katkı sağladı. 2004 sonunda sona eren uygulama, 2010 yılında tekrar gündeme geldi ve 4 Ekim 2010'dan 31 Aralık 2011'e kadar ikinci hurda teşviki yürürlükte kaldı. İlk hurda teşvikinden farklı olarak ikinci teşvikte kapsama alınan motorlu araç türü sınırlandırıldı ve ağırlığı 3.5 tondan fazla olan yük ile yolcu taşımacılığına hizmet eden araçlar kapsama alındı.
2010 yılındaki teşvikte, kapsama alınan motorlu araçlar için taşıtların ağırlığı model yılları baz alınarak belirlenen kilogram fiyatı üzerinden nakdi destek sağlandı.
Veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız. Detaylar için veri politikamızı inceleyebilirsiniz.